Означення подібності трикутників - урок геометрії у 8 класі

Дата ________
Тема: Означення подібних трикутників
Цілі:
ü  формування предметних компетентностей: сформувати уявлення про подібні фігури, поняття подібних трикутників; сформувати вміння розв’язувати задачі на застосування поняття подібних трикутників;
ü  формування ключових компетентностей: формувати вміння генерувати нові ідеї, ухвалювати оптимальні рішення; сприяти самовихованню працьовитості, почуття відповідальності
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь
Обладнання: підручник, ілюстрації на слайдах презентація, креслярське приладдя, роздатковий матеріал 
Епіграф уроку: Геометрія різноманітна і міститься в усьому
М. Яругін
Хід уроку
I. Організаційний етап
    - Доброго, дня! Я вас вітаю на уроці геометрії – уроці, що підтвердять слова епіграфу уроку «Геометрія безмежно різноманітна і міститься в усьому». (2 слайд)
II. Актуалізація опорних знань
     З метою успішного засвоєння учнями означення, а також доведення властивостей подібних трикутників, учням слід активізувати знання і вміння щодо понять «рівні трикутники», «відповідні елементи трикутників», пригадати властивості кутів трикутника.
     Фронтальне опитування (3, 4 слайди)
1. Сформулюйте означення рівних трикутників.
2. Відомо, що ΔМАС = ΔBDF. Запишіть рівності, що з цього випливають: МС = ...; BD= ...;
АС = ...;  MCA = ...;  BDF = ...;  CMA = ...
3. Яким — гострокутним, прямокутним чи тупокутним — є трикутник, якщо:
а) один із його кутів дорівнює сумі двох інших;
б) один із його кутів більший від суми двох інших;
в) один із його кутів менший від суми двох інших?
4. Чому дорівнюють сторони трикутника АВС, якщо ΔАВС = ΔМРК, МР = 3 см, РК = 4 см,
МК = 5 см?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
     Випереджальне домашнє завдання.
    - Вам дома потрібно було підготувати повідомлення на тему: «Подібність у житті та природі. Застосування подібності трикутників». Отже, давайте послухаємо і переглянемо ваші повідомлення-презентації.
   Учні зачитують і показують свої повідомлення-презентації («Подібність у житті та природі», «Самоподібність», «Легенда із життя Фалеса», «Спосіб Жуля Верна» )
ІV. Мотивація навчальної діяльності
-       Ми  з вами на попередніх уроках почали вивчати одну з найцікавіших тем геометрії «Подібність трикутників». Чому найцікавіших? Відповім так. Знання ознак подібності трикутників та їх властивостей допомагає в найнесподіваніший момент. А деколи і рятує життя.
V. Вивчення нового матеріалу
-       Чи доводилося вам читати книгу Джонатана Свіфта про пригоди Гуллівера? (відповідь учнів)
-       Ліліпути були в усьому такі ж, як Гулівер і інші люди, але їх зріст був у 12 разів менше. У 12 разів коротші, ніж у Гуллівера, були їх руки, ноги, тулуб, ніс, відстань між очима і т.д. Тобто якщо взяти відстань між якими-небудь точками на тілі Гулівера і між такими ж точками на тілі ліліпутів, то їхнє відношення завжди одне і теж 12. Або кажуть, що ці відстані пропорційні. (5 слайд)
-       Спробуємо сформулювати головне поняття уроку – поняття подібності фігур. Ви вже знайомі з реальними предметами, які дають наочне уявлення про подібні фігури, ви деякі з них бачили у підготовлених вами повідомленнях: географічні карти, квіти, рибки, м’ячі різних розмірів, моделі автомобілів і т. д.
-       Отже, фігури, які мають однакову форму, називають подібними (схожими). (6 слайд)
Властивості подібних фігур:
ü  сторони пропорційні;
ü  кути рівні. (7, 8 слайди)
-       Сформулюємо поняття подібних трикутників. (Два трикутники називають подібними, якщо у них рівні кути і відповідні сторони пропорційні) (9 слайд)
Записують:  ; .
Сторони АВ і А1В1; ВС і В1С1; АС і А1С1 називають подібними. k коефіцієнтом подібності (відношення відповідних сторін подібних трикутників).
-       Пам’ятайте, що при запису подібності зберігається відповідність. (10 слайд)
-       З книги рекордів Гінеса: Найбільша відстань. При тихій погоді поза приміщенням звичайний людський голос чути на відстані 180 м. Зареєстрований випадок, коли людський голос можна розрізнити на відстані 8 км при особливих умовах вночі над тихою водою на відстані 17 км. Знайти відношення звичайного людського голосу до зареєстрованого випадку? (11 слайд)
VІ. Закріплення
Задача 1: Знайдіть висоту ракети, якщо довжина її тіні дорівнює 36 м, а довжина тіні космонавта дорівнює      1 м 20 см. (12, 13 слайди)
Задача 2: Висота Ейфелевої вежі в Парижі дорівнює 300 м, довжина її тіні – 510 м. В той самий час довжина тіні годинника Біг Бен в Лондоні дорівнює 164,9 м. Знайдіть висоту годинника Біг Бен. (Відповідь: 280,33 м)          (14 слайд)
VIІ. Домашнє завдання (15 слайд)
Опрацювати §13; виконати № 457, 460

VIІІ. Підсумок уроку
-       Чи отримали ви задоволення від своєї роботи на уроці? Покажіть за допомогою малюнків:
   1) хороший        2) чудовий           3) поганий
Починаю з малюнка 3), 1), 2). Учні піднімають руки, хто з яким настроєм іде з уроку.
Побажання учням. Бажаю вам завжди отримувати задоволення від своєї праці. Працюйте, щоб завжди у вас був чудовий настрій. Удачі вам на наступних уроках.


ІХ. Оцінювання учнів

Немає коментарів:

Дописати коментар